Krovinių gabenimai į Muitų Sąjungą be TIR knygelių – nauja realybė
Lietuvos vežėjai su nerimu laukia gruodžio 1 d., mat iki šios datos, įsikišus Europos Komisijai, buvo atidėtas terminas, nuo kurio Rusija ketina įvesti naujus reikalavimus vežėjams – nacionalines garantijas. Nors Rusijos siūlymui dirbti pagal naująją tvarką visoje Muitų sąjungoje (Rusija, Baltarusija, Kazachstanas) nepritaria net kai kurios Sąjungos narės, visgi mūsų šalies vežėjai patikina, kad naujiems reikalavimams rengiasi iš anksto. Bijomasi, kad naujoji tvarka nesutrikdytų įprastinio darbų proceso tarptautinių gabenimų srityje.
Galimybe gabenti krovinius su nacionalinėmis garantijomis į Muitų sąjungos šalis šiuo metu naudojasi pusšimtis Lietuvos įmonių. „Neaišku, koks gruodžio 1 d. bus Rusijos sprendimas, tad geriau iš anksto pasirengti. Dabar jau žinome, kas kaip veikia, taigi, kad ir koks verdiktas bebūtų, darbas tikrai nesustos“, – sako UAB „Eurointer“ vadovas Jurijus Muzikevičius.
Išskirtine teisę teikti nacionalines garantijas, leidžiančias gabenti krovinius į Muitų sąjungą be TIR knygelės, gavę muitinės tarpininkai, Alytaus bendrovė „Durga“, pastebi tendenciją, kad susidomėjimas naująja paslauga auga, mat nacionalinės garantijos priimamos visuose Baltarusijos ir Rusijos pasienio postuose.
„Teisę Lietuvos vežėjams, vykstantiems į Muitų Sąjungą, teikti nacionalines garantijas suteikė muitinės tarpininkas RUP Beltamožservis (rus. Белтаможсервис). Garantija galioja nuo Lietuvos ir Baltarusijos pasienio iki visų Muitų sąjungos muitinės postų. Naujovė įgyvendinama sklandžiai: procedūra yra panaši į krovinių, grįžtančių iš Baltarusijos į Europą, procedūras. Garantijomis pasirūpina mūsų įmonė, tad pačiam vežėjui nereikia sukti galvos ir gaišti laiko. Visi dokumentai paruošiami iš anksto UAB „Durga“ padaliniuose, tad vairuotojui pasienyje tereikia užeiti juos pasiimti “, – pristato UAB „Durga“ direktoriaus pavaduotojas Jonas Aleksonis.
Vieni logistikos rinkos dalyviai nacionalinėmis garantijomis naudojasi kaip alternatyva TIR knygelei, kiti nori įvertinti, kas bus, jei nuo gruodžio 1 d. krovinių gabenimo sąlygos į Muitų sąjunga pasikeis.
UAB „ICT Logistics“ atstovas p. Dmitrijus Zaicev pabrėžia, kad šiuo metu jų įmonėje naudojamos nacionalinės garantijos – puiki alternatyva TIR knygelei. „Pagrindiniai mūsų krovinių srautai nukreipti į Rusiją, tad mes norime iš anksto pasirengti gruodžio 1-ajai. Kol kas veždami krovinius su nacionalinėmis garantijomis jokių kliūčių nepastebėjome. Taigi manome, kad niekas nepasikeis, jei TIR knygelių ir nebebus“, – įsitikinę „ICT Logistics“ darbuotojai.
UAB „Globetransa“ direktorius Ilja Gun akcentuoja nacionalinių garantijų naudą gabenant itin brangius krovinius. Jei naudojamasi garantijomis, tuomet nereikia konvojaus. „TIR‘as padengia 60 tūkst. EUR mokesčių, o jei ši suma viršijama, reikalinga palyda. Norint to išvengti ir sutaupyti – geriau garantija. Be to, jei nuo gruodžio 1 d. nebus TIR knygelių, tai pervežimų kainos gali gerokai sumažėti. Juk tada bet koks vežėjas galės važiuoti į Rusiją, nebūtinai TIR sistemos dalyvis ir „Linavos“ narys“, – dėsto Ilja Gun.
Bendrovės „Durga“, teikiančios nacionalines garantijas vežėjams, atstovas J. Aleksonis pripažįsta, kad visgi lietuviai baiminasi, kai reikia priimti naujoves. „Dažnai mąstoma apie tai, kad neva jei naudosiesi garantija, o ne TIR knygele, pasienyje gali kilti nesklandumų. Juk visi pripratę prie senosios tvarkos. Ir tik tie, kurie pabando ir supranta, kad gali būti kitaip, ryžtasi kažką keisti. Šalys rengiasi, diegia naujoves, manome, kad TIR gali nelikti, arba bus ir TIR, ir nacionalinės garantijos“, – apibendrina J. Aleksonis.